
У березні у світі традиційно вшановують
книжки і письменників, підсумовують літературні конкурси, організовують читання
і різноманітні акції, щоб спонукати молодь до читання. Цей публічний або
інтимний процес набуття знань – чинник розвитку людства, в основі якого творча діяльність
особистості. Інші види мистецтва успішно конкурують із читанням, але книжка у
впливі на мислення не має рівних, вона інтелектуальний та емоційний чинник
пізнання людини і соціуму.
Соціологи констатують: понад половина
українців упродовж року не брали до рук жодної книжки і не відвідували ні
бібліотеки, ні книгарні.
За дослідженням «Книжки купити,
скачати та читати. На якому місці література в житті українців» Центр Разумкова
на запит «Читомо» 2018-го виявив, що книжки за затребуваністю в інтересах на
п’ятій позиції. 11% потенційних читачів спиняє ціна. Але не тому жодної книжки
не купили за рік 60%. Дві третини не мають потреби читати. Не читає ніколи 36%.
Лише 2% читає щорічно більш як 50 книжок. Тільки 8% читає щодня. 15% беруть
книжки в бібліотеках. 38% збирають власну бібліотеку.
Чи варто наголошувати, що заохотити
дорослих до читання – випробування характеру. В Україні з тих, хто користується
книжками не для інтер’єру, а за призначенням, лише кожен п’ятий читає дітям
кілька разів щодня, а кожен сьомий — ніколи. Найбільше читають студенти,
домогосподарки та пенсіонери. Найзатребуваніша книжка у великих містах серед
осіб з вищою освітою: 50% читають годину на добу. Російською читають 37% і 15% – українською, в малих містах – 25% українською і 26% російською. У
селах –
38% українською і 17% російською. До речі, 67% населення України вважають
українську рідною, але тільки 47% користуються нею в побуті.
Читання формує свідомість, світогляд і
тип мислення. Світ із 1980-х занепокоєний падінням попиту на книжку і шукає
нові форми популяризації читання. У Токіо відкрили готель – книжкову шафу-капсулу на 60 номерів у
розважальному районі: матрац, лампа і книжки. Удень – 4 долари за годину. В Ізраїлі
найдавніша мережа книжкових магазинів рекламує літературу з гаслом «Правильна
книжка завжди складе вам компанію». У ПАР сервіс за індивідуальним запитом
книжки має девіз: «Читай, будь цікавим» та «Ти – це цікава книжка». У Бразилії, де споживач у середньому читає
дві книжки за рік, видавці заохочують співвітчизників, вкладаючи в книжки чипи
для поїздок у метро.
І насамкінець: за статистикою, до
українсько-російської війни найменше бібліотек на душу населення було в
Луганській та Донецькій областях. Тож думайте, читайте…

Немає коментарів:
Дописати коментар