Воскресіння Христове, Великдень цього
року святкуватимуть 19 квітня. Треба знати, що в цей день тільки під час сходу
сонце грає різними кольорами. За народним повір’ям хто побачить цю дивовижну
таїну природи, буде щасливим.
Свято Великодня в Україні символізує
загальне відродження та оновлення. Існує декілька легенд щодо виникнення назви
свята. За однією з них назва «Великдень» («Великий день») з’явилася аж
наприкінці першого тисячоліття з приходом на українську землю християнства.
Легенда говорить, що «Великдень називається так тому, що в той час, коли
Христос народився, сильно світило сонце і стояли такі довгі дні, що теперішніх
треба сім зложити, щоб був один тодішній. А як розп’яли Христа – дні поменшали.
Тепер тільки царські ворота в церкві стоять навстіж сім днів…»
Згідно іншої легенди, свято Великодня
народилося сім тисяч років тому, ще за часів дохристиянських, і було пов’язане
з язичеськими культами. Ось як її переповідають…
Жили троє братів-мисливців: Тур, Пан і
Яр. Зібрались вони якось на полювання. Вийшли в степи неозорі, а жайворонки так
розспівалися, що аж небо дзвенить. Вражено зупинився Яр і мовив:
– Не хочу я, братове, турів полювати,
молодих биків стрілами поціляти, а хочу оце поле зорати та засіяти зерном, та
зібрати врожай, та хліба напекти людям на здоров’я.
Тільки-но він отаке проказав, як з
неба опустилися золотий плуг і золоте ярмо. І гукнув старший брат Тур:
– Се моє!
Хотів схопити плуга – аж він полум’ям
зайнявся. Відсахнувся в страхові Тур.
– Се моє! – прокричав середульший брат.
Але і йому спалахнуло полум’я в лице.
– Ні, братове, се моє, – всміхаючись,
мовив Яр.
Він підійшов і взяв золоте ярмо,
накинув на пару волів, що паслися поблизу, запріг їх у плуга золотого і проорав
першу в світі борозну. А потім – другу, й десяту, і соту. Засіяв поле полтвою –
пшеницею дикою, і зросла вона буйним колосом. Зібрав урожай Яр, і борошна
намолов, і спік першу хлібину, і другу, й десяту, і соту. І людей частував. І
навчив їх орати, сіяти й хліб ростити. І став Яр Ярилом, богом весняних робіт і
родючості. І спускався він на землю в той весняний день, коли можна було
засівати землю зерном. І то був Великдень. Тобто Великий День хлібороба.
На Великдень всі мають веселитися, бо
хто буде сумувати в цей день, сумуватиме і весь рік.
У кого була дівчина на виданні, клали
їй паску на голову: «Аби-сь у людей була така велична, як ця паска пшенична!».
Малу дитину клали в спорожнену від свяченого торбу: «Аби-сь так скоро росло, як
паска скоро росте». Після розговин молодь ішла під церкву, де розпочиналися
великодні ігри – Веснянки чи Гагілки.
Великодній понеділок зветься
Обливаним. За традицією хлопці обливають дівчат водою. Ті ж можуть віддячити їм
тим самим у вівторок.
Дату святкування Великодня врегулював
Перший Вселенський Собор в Нікеї 325 року. До цього в різних помісних Церквах
святкували Великдень в різні дні.
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
0 коммент.: