Відомий
французький філософ Дені Дідро стверджував:
«Щоб
стати мудрим, варто прочитати десять книг. А щоб знайти
ці
десять, необхідно прочитати тисячі».
Книги
роблять людину вільною, переносять в минуле,
кличуть в майбутнє.
Юрій
Андрухович – знакова постать сучасної української літератури, провідний
український поет, прозаїк, есеїст.
Творчість
Андруховича має значний вплив на перебіг сьогоднішнього літературного процесу в
Україні, з його іменем пов’язані перші факти неупередженого зацікавлення
сучасною українською літературою
на
Заході. Твори Андруховича перекладені багатьма мовами.
Пропонуємо
вашій увазі віртуальну виставку «Усі ми – тільки
відголоски
великого Світового Дзвону, і жодне наше слово не народжується само собою».
Можливо,
ви знайдете свою одну з десяти книг.
Відень – Львів – Карпати – потойбіччя... Це – маршрут подорожі Карла-Йозефа Цумбруннена, австрійського
фотохудожника, услід якому рухається сюжет роману. Химерний калейдоскоп із
архетипів гуцульського фольклору, богемно-артистичних історій, мафіозної
гризні, а над усім – трагічний образ поета Богдана-Ігоря Антонича з його віщими
віршами. Однак головною героїнею багатошарового, мов гірський рельєф, роману є
власне Україна на зламі ХХ-ХХI століть.
Це спроби погляду у співіснування
культурних просторів: метафізика ландшафтів; людина в дорозі; Центральна Європа
як єдність і унікальність; постімперське шукання ідентичності. Три розділи – "Вступ до географії",
"Парк Культури", "Про час і метод" – пропонують три різні виміри окресленої
проблематики –
культурно-історичний, міфопоетичний та індивідуально-екзистенційний.
Уміщені тут тексти, раніше
розпорошені в численних українських та зарубіжних збірниках і періодичних
виданнях, не завжди доступних для вітчизняного читача, протягом 1999-2006 років
виходили друком на шпальтах часописів «Дзеркало тижня», «Критика», «Потяг 76»,
«Столичные новости», «Gazeta Wyborcza», а також в антологіях «Europaexpress:
Ein literarisches Reisebuch» (Eichbom Berlin, 2001; есей «Справжня історія однієї
Європи») і «Ich bin nicht innerlich: Annäherungen an Gottfried Benn»
(Klett-Kotta, 2003; есей «Готфрид Бенн, спроба абетки»).
«Коханці Юстиції» – паранормальний роман, у якому окремі
життєписи з притаманною автору композиційно-стилістичною майстерністю
об’єднуються в художню цілість і аж волають про восьми-з-половиною-серійну
кінематографічну реалізацію. Родинно-побутові і політичні вбивства,
зґвалтування і грабунки, розбещення малолітніх і загадкове відокремлення
голови, ідейні зради і зради заради ідеї, закладені різним дияволам душі й не
завжди справедливі, але часто жахливі покарання. Чого ще треба, щоб читач
відчув себе благим і з насолодою усвідомив свою моральну перевагу над нещасними
коханцями примхливої Юстиції? Та вже за старою доброю традицією – й над автором, якому спало на думку
увічнити таких пропащих істот.
Невтомний мандрівник Україною,
Європою, Америкою, автор розповідає нам 111 історій про 111 міст, з якими йому
пощастило пережити щасливі й не дуже, але завжди інтимні – у широкому значенні
цього слова – пригоди. Розташовані в алфавітному порядку за географічними
назвами, ці різножанрові тексти – від есе й оповідань до віршів у прозі – разом
становлять автобіографічний атлас світу письменника. Крім "посібника з
геопоетики і космополітики" об’єктивних характеристик Києва і Львова,
Москви і Варшави, Нью-Йорка і Єнакієвого. Але в ньому напевно можна знайти
художньо важливіші речі: атмосферу, настрій, образи, запахи й смаки улюблених міст
і місць, як вони закарбувалися у пам’яті автора. А також миттєві спостереження
і глибші рефлексії, ліричність і смуток, іронію і сарказм – тобто усе те,
завдяки чому наше спілкування зі світом набуває ознак інтимності.
Роман оповідає про один день з життя
студента літературного інституту в Москві Отто фон Ф. Хоча в романі не вказано
точний період дії, проте за деталями можна встановити, що дія відбувається
влітку 1991.
Роман насичений гротескними і сюрреалістичними деталями, фантасмагоріями, на
основі величезної кількості чуток, що супроводжували розпад імперії (на кшталт
триметрових пацюків у московському метро чи підземного міста під Москвою, де
засідають і бенкетують владці) і водночас реалістичними деталями того ж періоду
(величезні черги і такі ж величезні, стотисячні мітинги). Велика частина роману
присвячена мефістофельському образу КДБ.
У запропонованій читачам книзі вміщено
яскраві поетичні, прозові та есеїстичні тексти письменника раннього періоду
творчості, які не тільки заворожують і вражають оригінальністю і вишуканістю, а
й дозволяють якнайкраще зрозуміти феномен Юрія Андруховича в сучасній
літературі.
У романі здійснено спробу радикального виходу за межі традиційного «українського
крейдяного кола» – гротеск, іронія, містика й еротика, а також перманентні забави з
мовою на тлі авантюрно-детективної історії в «місті привидів» Венеції – стали тією живою сумішшю, що
спричинила читацький успіх.
Оповідка про початок 90-х і такий собі
український варіант бразильського карнавалу – Свято Веселого Духа, на яке потрапила
компанія українських поетів. Перший роман Юрія Андруховича «Рекреації» уже
давно зайняв почесне місце в пантеоні сучасної української літератури. У ньому
якнайяскравіше розкрився потяг автора до гротеску і фантасмагорії.
Під час свого перебування у Берліні в
2005-2006
роках Юрій Андрухович почав писати роман, який потім нібито знищив сам. В цей
час для інтерв'ю до нього навідався журналіст Еґон Альт, якому письменник
протягом семи днів розповідав про різні періоди свого життя. Пізніше Андрухович
нібито отримав поштою записи всіх цих розмов і звістку, що журналіст загинув у
автокатастрофі. Письменник взявся за розшифрування цих розмов, які й увійшли до
книги.
ТСН-ки – це колонки, із якими Юрій
Андрухович раз на тиждень виступає на сайті tsn.ua «Телевізійної служби новин»
Каналу «1+1». Починаючи з грудня 2010 року, він опублікував їх уже близько двох
сотень. До вашої уваги – своєрідне вибране з цих щотижневих записів,
розташованих у суворо хронологічній послідовності. Готуючи цю збірку, автор
свідомо не вносив змістових коректив, але вважав за доцільне вказати точну дату
кожної публікації. Дати тут є не тільки каркасом, але й значною мірою
орієнтиром.
Meнe з дитинcтвa пpитягaють pyїни‚ мiг
би я пoвтоpити cлiдoм зa Дaнилoм Kiшeм. Meнe з дитинcтвa пpитягaють pyїни‚ цeй
ocoбливий cлiд‚ ocoбливий caд кoлишньoro бyття. Я нe xoчy пoяcнювaти цьoro
якимиcь aж нaдтo мeтaфiзичними чи poмaнтичними cxильнocтями. Moжe‚ пpичинoю тyт
ycьoro лишe зaпax‚ a нiякий нe Geist. Гнилyвaтa вoпcicть, cyцiльнa тpeпeтнa
фiзioлoгiя. Cтapi cтiни‚ тpyxлявi бaлки‚ нaпiвзiтлiлi peчi мaють cвoє влacнe‚
тiльки їм влacтивe диxaння – мoжe‚ я тoкcикoмaн?
0 коммент.: